ABORTTIA RAJOITTAVA kansalaisaloite, jolla halutaan terveydenhuollon henkilökunnalle lakisääteinen oikeus kieltäytyä abortin suorittamisesta tai siihen johtavan lähetteen kirjoittamisesta vakaumukseen nojaten, on kerännyt yli 50 000 allekirjoitusta. Se on näin ollen tulossa tulevan eduskunnan käsiteltäväksi. Aloitetta perustellaan lääkärien oikeudella toimia vakaumuksensa perusteella, mutta se ei ota huomioon aloitteen naisiin kohdistuvia vaikutuksia.

VAIKUTTAA SILTÄ, että kansalaisaloitteen perimmäinen tarkoitus on rajoittaa naisen oikeutta aborttiin. Aloitteen läpimeno vaikeuttaisi abortin saamista radikaalisti etenkin pienemmillä paikkakunnilla, joissa lääkäreitä on rajoitettu määrä. Lääkäreiden kieltäytyminen abortin tekemisestä voi viivästyttää abortin saamista. Raskaus täytyy keskeyttää ennen 20. viikkoa, eikä raskaana olevan pompottelu lääkäriltä toiselle paranna tilannetta lainkaan. Muun muassa Kätilöliitto on ottanut kantaa aiheeseen puoltaen oikeutta aborttiin.

KANSAINVÄLISET ESIMERKIT kertovat, että aborttioikeuden heikentäminen ei ole oikea keino vähentää abortteja, vaan paremmin tavoitetta edistävät esimerkiksi seksuaalikasvatus ja ehkäisyvälineiden saatavuus.

HENKILÖKOHTAISEN VAKAUMUKSEN ei koskaan pitäisi mennä toisen oikeuksien edelle. Oikeus aborttiin on ihmisoikeus eikä sitä tule rajoittaa. Suomessa ei tälläkään hetkellä ole vapaata aborttioikeutta, vaan abortin myöntämiseksi tulee lain mukaan olla erityinen peruste. Naisella tulisi olla oikeus päättää itse omasta kehostaan ilman, että aborttia tulisi erikseen perustella esimerkiksi sosiaalisilla syillä.

Elina Hietanen