“Eikä vieläkään tuulivoimaa.” Ilmiöitä-kappaleesta se lähti, minun vihreyteni.

Ultra Bran väkevä todistus soi korvissani vielä monta viikkoa sen jälkeen, kun olin 12-vuotiaana päässyt ensimmäistä kertaa Ilosaarirockiin. Siitä alkoi pienen aktivistin taival: yläkoulussa aloin kasvissyöjäksi, raivostuin rasismista ja boikotoin monikansallista pikaruokaketjua. Kuuntelin punkkia ja mietin, miksi lama ahdistaa ja poliitikot tukahduttaa.

Aikani taivallettuani löysin vihreistä poliittisen kotini. Vihreissä yhdistyy kaikki minulle tärkeä: eläin- ja ihmisoikeuksien puolesta toimiminen, solidaarisuus, ympäristönsuojelu, tarmokas taistelu ilmastonmuutosta vastaan. Vihreästä toiminnasta olen löytänyt lämpöä, sielukkuutta ja yhdessä tekemisen voimaa. Ihastelen raikkaita avauksiamme, vaikutun tuoreiden ja tuttujen poliitikkojen puheista, inspiroidun itse toimimaan paremman maailman puolesta. Meillä sanotaan: maailma muuttuu kun sitä muutetaan.

Viime aikoina olen pohtinut samankaltaisia asioita kuin teininä. Lama lamaannuttaa, austerity ahdistaa ja hallituksen sosiaali- ja koulutuspoliittiset ratkaisut repivät sielua. On kuulemma pakko leikata ja pakko asettaa rajoja, ja kaikkiin kuulemma sattuu yhtä lailla. Ahdistaa! Lamaantuneena tuntuu siltä, että nyt jätetään hyvästejä sivistykselle ja solidaarisuudelle. Faktapohjaisia perusteluja jäävät kaipaamaan ihmiset, eläimet, neljä vuodenaikaa ja planeetta Maa.

Onneksi hallituksen kurjistamistoimia voidaan haastaa, muuttaa ja jopa perua tehokkaalla oppositiopolitiikalla. Vihreät ovat tuoneet faktoja hallituksen hokemien rinnalle ja vaikuttaneet esimerkiksi hallituksen päätökseen perua eläkkeensaajien asumistuen heikennykset. Hallitusohjelmassa on kurjistamistavoitteiden joukossa yksi valonpilkahdus: perustulokokeilu, jonka toteutumista odotetaan vihreissä kovasti. Vihreä puoluevaltuuskunta julkaisi sarjan huomioita, joiden avulla perustulokokeilun karikkoja voidaan välttää. Tuoreen perustulokannanoton voit lukea täältä.

Näinä synkkinä aikoina maailmantuskaa lievittää riemastuttavan oppositiopolitiikan lisäksi kanssavihreiden seura. Pitkin kevättä on luvassa monenmuotoista vihreää toimintaa Joensuussa, joten seuraa tiedotuskanaviamme! Poimin tähän esimerkiksi yhden uutuuden: käynnistämme vihreän opintopiirin yhteistyössä Joensuun vihreiden kanssa. Kokoonnumme kerran kuussa kuuntelemaan alustusta ja sen virittämänä keskustelemaan aiheesta, joka tavalla tai toisella liittyy vihreyteen ja politiikkaan. Ensimmäinen opintopiiri pidetään Mokkamaan kahvihuoneessa tiistaina 23.2. klo 18.30. Siellä käymme läpi vihreyden ja Vihreiden historiaa ja olemusta. Tervetuloa mukaan pohtimaan, mitä vihreys on ja miten se on muotoutunut vuosikymmenten aikana.

Ei siis vajota synkkyyteen, ystävät! Muistetaan, että netti on pullollaan hellyyttäviä eläinvideoita ja Suomen tuulivoimakapasiteetti kasvaa hitaasti, mutta varmasti.

JennaJokinen

Jenna Jokinen