Eduskuntavaalit järjestetään huhtikuussa 2019

Eduskuntavaalit järjestetään 14.4.2019. Me Vihreissä olemme puolustamassa myös niitä, joiden on vaikeaa tai mahdotonta ajaa omaa asiaansa. Tavoitteenamme on eettisesti ja ekologisesti kestävä tulevaisuus, jossa turvallisuus, oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo ovat itsestäänselvyyksiä.

Savo-Karjalan vihreät ry asettaa ehdokkaat Savo-Karjalan vaalipiirissä vihreälle listalle. Jos vihreät arvot ovat lähellä sydäntäsi, tunnet yhteenkuuluvuutta vihreään joukkoon ja haluat sitoutua yhteiseen kampanjaan, hae ehdokkuutta tällä lomakkeella. Pidä kiirettä, listamme valmistuu joulukuussa 2018, enää kuusi paikkaa täyttämättä!

Savo-Karjalan vihreät eduskuntavaaliehdokkaat

Harri Auvinen, 43

varakansanedustaja, tekniikan tohtori, FM

Työskentelen tutkimuspäällikkönä Savonia ammattikorkeakoulussa, jossa vastaan Bio- ja kiertotalouden painoalasta. Kuopion 3. kauden kaupunginvaltuutettuna olen vaikuttanut erityisesti koulutus-, ilmasto- ja energiapolitiikkaan pian kymmenen vuoden ajan. Muuttuvassa maailmassa Suomen tulee leikkausten sijasta panostaa koulutukseen, jotta kykenemme oikaisemaan kestävyysvajeemme, hidastamaan ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja sopeutumaan tämän mukanaan tuomiin haasteisiin. Koulutuksen monialainen kehittäminen on tämän yhtälön ratkaisun keskiössä.

-Tulevaisuuden raken­tajat eivät keikuta yhteistä venettä

www.harriauvinen.fi

Eveliina Eronen, 36

sosionomi

Olen heikompien puolesta puhuja ja haluan parantaa köyhien lapsiperheiden, vammaisten, vanhusten, opiskelijoiden ja työttömien asemaa. Kansanedustajana haluan korjata aktiivimallin luomat ongelmat.

Iiris Lehto, 39

hoivatutkija, YTM

Kansanedustajana haluaisin edistää hoiva- ja hoitotyön resursseja, työllisyyttä sekä perustuloa. Se, että ikääntyvällä väestöllä on riittävästi hoivaa tarjoavia käsipareja, on myös työllisyyspoliittisesti erittäin merkittävä kysymys. Ilmastokysymykset on huomioitava kaikessa politiikassa.

Krista Mikkonen, 45

kansanedustaja, FM

Olen ensimmäisen kauden kansanedustaja Savo-Karjalan vaalipiiristä. Koulutukseltani olen biologi (FM) ja olen työskennellyt ympäristöön ja järjestökehittämiseen liittyvissä tehtävissä niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla. Olen toiminut kunnallispolitiikassa yli kahdenkymmenen vuoden ajan ja Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajana syksystä 2016 alkaen.

www.kristamikkonen.fi

Petri Nieminen, 32

ympäristöasiantuntija, FM

Vaikka asiantuntemukseni on varmasti vahvin ympäristökysymyksissä, minulla on myös omakohtaista kokemusta suomalaisen yhteiskunnan kannustinloukuista. Työssäolon, työttömyyden ja opiskelun yhtymäkohtiin liittyvää lainsäädäntöä pitää parantaa.
Minulla on sanottavaa puolustuspolitiikastakin.

Kimmo Perkkiö, 44

tuottaja

Äärioikeiston nousu sai minut heräämään politiikkaan. Haluan herättää nuoria äänestämään ja puolustamaan oikeuksiaan. Näen vihreässä taloudessa mielettömästi hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Meillä on yhä melko turmeltumaton ympäristö ja vesistöt joita meidän on suojeltava oman hyvinvoinnin ja vaurauden lähteinä. Meidän pitää arvostaa niitä maapallon arvokkaimpina luonnonvaroina.

Wilma Poutanen, 20

yhteiskuntatieteiden ylioppilas

Haluan Suomen tekevän kunnianhimoista ympäristöpolitiikkaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi  ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi. Samalla meidän täytyy panostaa koulutukseen sekä pysäyttää eriarvoistuminen.

Anne Roponen, 56

työkykykoordinaattori, YTM

Olen sosiaalityöntekijä ja työhyvinvoinnin asiantuntija. Kuntapolitiikassa toimin Iisalmen kaupunginvaltuustossa neljättä kautta ja olen kaupunginhallituksen jäsen sekä Pohjois-Savon maakuntavaltuuston jäsen. Vihreissä toimin tällä hetkellä Savo-Karjalan edustajana puoluehallituksen varajäsenenä. Olin keväällä hyväksytyn Vihreän sosiaali- ja terveyspoliittisen ohjelman työryhmän puheenjohtajana. Kansanedustajana olisin rautainen sosiaali-ja terveydenhuollon ammattilainen sekä koulutuksen asiantuntija, joka korostaa varhaisen ja ennakoivan tuen tärkeyttä ihmisten hyvinvoinnin turvaamisessa. Haluan, että meillä kaikilla on hyvä elämä.

www.anneroponen.fi

Veera Willman, 29

korvausratkaisija, YTM

Olen Kuopion kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa. Aiemmin olin kasvun ja oppimisen lautakunnassa sekä varavaltuutettuna. Nämä ovat neljännet vaalit, joissa olen mukana, eduskuntaan pyrin toista kertaa. Haluan rohkaista ihmisiä äänestämään eduskuntaan myös nuoria, vastuullisia päättäjiä. Olen yhteiskuntatieteiden maisteri ja työskentelen korvausratkaisijana.

www.veerawillman.fi