Vihreiden puoluekokous valitsi viikonloppuna Porissa 8 henkisen puoluehallituksen sekä 40 henkisen puoluevaltuuskunnan varajäsenineen. Savo-Karjalasta puoluehallituksen varajäseneksi valittiin Petteri Heikkinen Kuopiosta.

Petteri Heikkinen“Puoluehallituksessa haluan olla maakuntien ääni. Näen, että puolueemme kannatuksen nostaminen entistä korkeammalle tasolle vaatii maakuntiemme kasvukeskusten ja niiden ympärillä olevan maaseudun parempaa huomiointia viestinnässä ja politiikassamme”, kommentoi Kuopion Vihreiden puheenjohtajana ja Kuopion kaupunginvaltuuston varavaltuutettuna toimiva Heikkinen. Heikkinen on rakennusinsinööri-yrittäjä ja opiskelee työn ohessa rakennusarkkitehdiksi.

Puoluevaltuuskunnan varsinaiseksi jäseneksi valittiin Sari Koskinen Joensuusta ja varajäseniksi Senni Martikainen Iisalmesta sekä Marja Berg Kuopiosta.

Sari Koskinen

“Haluan tuoda erityisesti Savo-Karjalan näkemystä yhteiseen keskusteluun ja päätöksentekoon. Erityistä osaamisalaani ovat kasvatus- ja koulutusasiat ja tällä hetkellä mm. poikkihallinnollisen lapsimyönteisen politiikan edistäminen. Luottamustoimieni kautta kokemusta on kertynyt niin sote-palveluiden maakunnallisesta järjestämisestä kuin vähähiilisen kaupungin edistämisestä, kommentoi luokanopettaja ja vararehtori Koskinen. Koskinen toimii myös Joensuun kaupunginhallituksen ja -valtuuston jäsenenä sekä Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän Siun soten hallituksen jäsenenä.

Senni Martikainen

Senni Martikainen on 22-vuotias opiskelija ja vihreä aktiivi Iisalmesta. “Sekä paikallisessa että alueellisessa toiminnassa saamani kokemus antaa loistavan mandaatin edustaa erityisesti niitä alueita, joissa vihreä liike on kasvamassa. Oma asiantuntemukseni keskittyy siihen, miten Vihreistä rakennetaan koko Suomen yleispuolue. Erityisesti koulutuspolitiikka on minulle tärkeä politiikan osa-alue”, kertoo Martikainen, joka toimi kotikaupungissaan Iisalmessa kaupunginvaltuutettuna ja tarkastuslautakunnan jäsenenä.

Marja Berg

Marja Berg on yrittäjä, radiologian erikoislääkäri ja lääketieteen tohtori. ”Minulla on pitkä kokemus terveydenhuollosta sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta ja tunnen molempien hyvät ja huonot puolet. Puolueen ohjelmatyöhön tuon kokemusta yrittäjyydestä ja metsänomistajan näkökulmaa. Vanhustenhuoltoon olen perehtynyt kuntapolitiikassa ja energia-alan osaamiseni kehittyy luottamustoimeni kautta” kertoo Berg, joka toimii myös kaupunginvaltuuston jäsenenä sekä Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtajana Kuopiossa.

Vihreät valitsi puolueen puheenjohtajaksi Maria Ohisalon Helsingistä ja puoluesihteeriksi Veli Liikasen Mikkelistä. Puolueen varapuheenjohtajiksi valittiin Riikka Karppinen Sodankylästä, Fatim Diarra Helsingistä ja Jaakko Mustakallio Tampereelta. Puoluevaltuuskunnan puheenjohtajaksi valittiin Silja Keränen Kajaanista.