Vihreiden espoolainen kansanedustaja Tiina Elo vierailee Kontiolahden ja Joensuun Vihreiden kutsumana Joensuun seudulla 14.3. Eduskunnassa Tiina Elo toimii ympäristövaliokunnan varapuheenjohtajana sekä hallintovaliokunnan jäsenenä. Pitkään myös Espoon kuntapolitiikassa vaikuttanut Elo on keskittynyt muun muassa ympäristö- ja ilmastokysymyksiin, kaupunkisuunnitteluun, kestävään liikkumiseen ja asuntopolitiikkaan.

Vierailun kohteina ovat Osuuskunta Lumimuutos Kontiolahden Selkiellä sekä Suomen korkein puukerrostalo Lighthouse Joensuu.

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen osallistuu Osuuskunta Lumimuutoksen tutustumiseen Kontiolahdella.

Ohjelma la 14.3.:

Klo 10-12 Vierailu Kontiolahdella Linnunsuon ennallistetulla kosteikkoalueella ja kodalla (Jukajoentie, 81235 Kontiolahti). Osuuskunta Lumimuutoksen toimintaa esittelee osuuskunnan perustaja Tero Mustonen, Itä-Suomen yliopiston maantieteen ja historian laitoksen dosentti ja yksi IPCC ilmastopaneelin kuudennen raportin pääkirjoittajista. Ilmoittaudu mukaan laittamalla sähköpostia Hanna Koivulalle hkoivula@gmail.com.

Klo 13.30-14.45 Tutustuminen Lighthouse Joensuuhun (Penttilänkulma 2), esittelijöinä Karelia-ammattikorkeakoulun puurakentamisen asiantuntijat Mikko Matveinen ja Ville Mertanen. Ilmoittaudu mukaan laittamalla sähköpostia Hanna Susitaipaleelle hanna.susitaival@vihreat.fi

Lumimuutos on vuonna 2000 perustettu voittoa tavoittelematon itsenäinen osuuskunta Selkiellä. Lumimuutos toimii kotimaassa ammattikalastuksen, laajamittaisen ennallistamisen ja perinnekulttuurien parissa. Kansainvälisesti osuuskunnalla on toimintaa Alaskassa, Kanadassa, Grönlannissa, Islannissa, Färsaarilla, Saamenmaalla, Siperiassa, Uudessa-Seelannissa ja Australiassa. Esimerkiksi Siperiassa osuuskunta on vuosien 2004-2020 välillä toteuttanut laajamittaista ilmastonmuutoksen, alkuperäiskansojen ja luontaiselinkeinojen kysymyksiä tarkastelevaa tutkimusta. Suomen ympäristöministeriön kanssa Lumimuutos on tehnyt yhteistyötä erityisesti arktisen alueen ympäristö- ja alkuperäiskansoihin liittyvissä asioissa.

Vuoden 2020 aikana ennallistamistoimet laajenevat Uuteen-Seelantiin, Australiaan, Venäjälle, Kanadaan ja Afrikkaan. Yhteistyökumppaneita ovat USA:n kansallinen tiedeneuvosto, Arktinen neuvosto, EU ja kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC. Kausittaisia ja pysyviä työntekijöitä ympäri maailmaa on 50-60. Lumimuutoksen tulokset julkaistaan vertaisarvioituina tiedeartikkeleina ja monografeina. Lue lisää täältä.

Joensuun Penttilänrannassa sijaitseva Lighthouse Joensuu on lähes 50 metriin kohoava 14-kerroksinen puukerrostalo. Tässä Suomen korkeimmassa puukerrostalossa on 117 asuntoa opiskelijoille. Useita palkintoja saanut kohde on erinomainen esimerkki vastuullisesta ja nopeasta kaupunkirakentamisesta sekä erilaisten puutuotteiden yhdisteltävyydestä.

Lighthouse on maailman korkein terästankojäykisteinen puurakennus. Tekniikkaa, jossa rakennuksen jäykistys on hoidettu ylhäältä alas kiristettävillä puurakenteiden sisäisillä teräksisillä vetotangoilla, sovellettiin käyttöön nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Lighthouse Joensuu toimii jatkossakin puurakentamisen edistäjänä, sillä kohteessa jatkuvat Karelia-ammattikorkeakoulun akustiikkatutkimukset. Hankkeessa on tehty myös hiilijalanjäljen mittausta. Lue lisää täältä.

Lisätietoja:

Vierailun aikana: