Vuoden vaihteessa Karjalaisen mielipidepalstalla peräänkuulutettiin eri puolueiden toimenpiteitä ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Tässä vihreää toimintaa tiivistettynä.

Maailmanlaajuisesti ja Euroopassa eri valtiot sitoutuvat yhteisiin sopimuksiin päästöjen määristä ja päästökaupan pelisäännöistä. Suomi noudattaa Pariisin ilmastosopimusta ja pyrkii toimillaan muuttamaan tavoitteet velvoittaviksi.

Suomessa siirrytään turpeen ja kivihiilen käytöstä uusiutuviin energianlähteisiin muuttamalla vero-ohjausta ja tukipolitiikkaa niin, että uusiutuvilla energianlähteillä tuotettu energia on hinnaltaan kilpailukykyistä kuluttajille. Tukia suunnataan hiilineutraalisuutta edistäviin hankkeisiin. Pidetään huoli metsistä. Raideliikennettä kehitetään ja huomioidaan kehäkolmosen ulkopuoliset alueet.

Kunnat sitoutuvat kohti hiilineutraalia kuntaa eli HINKU-hankkeeseen, joka tavoittelee 80% päästöjen vähennystä vuoden 2007 tasosta vuoteen 2030. Puurakentaminen, joukkoliikenteen tukeminen sekä omat päätökset maankäytöstä ja energiantuotannosta kunnan alueella ovat tärkeitä.

Mitä minä itse voin tehdä? Voin asua HINKU-kunnassa. Kuljen kimppakyydillä. Mitä enemmän käytän bussia tai junaa, sitä varmemmin linja säilyy. Työmatkan joudun maaseudulla tekemään autolla yksin ajaen, joukkoliikennettä ei ole. Valitsen siis vähän kuluttavan auton. Asun lämpöeristetyssä rintamamiestalossa, jossa käytän lämmitykseen puuta, poltan poltettavaksi sopivan jätteen ja kierrätän kaiken muun. Saunan lämmön hyödynnän avaamalla oven asuinhuoneisiin saunomisen jälkeen. Ostan astiat, vaatteet, huonekalut, harrastusvälineet ja korut käytettyinä. Annan tai myyn tavarat joita en enää tarvitse. Ruokahävikkiä ei tule kun suunnittelen ostot etukäteen. Kasvisruokavalio täydentyy hyvin oman kasvimaan tuotteilla ja lähikaupan lähiruualla.

Vihreä tapa toimia on meille suomalaisille tullut lähes äidinmaidossa, sinäkin olet koulussa oppinut huomioimaan ympäristön ja kunnioittamaan luontoa. Roskat roskiin, lautanen tyhjäksi ja pyörällä kouluun! Siinä tulevaisuuteen sitoutuneita vihreitä ensiaskeleita ilmastonmuutoksen hidastamiseksi.

Virpi Eronen

varapuheenjohtaja