Savo-Karjalan vihreiden ylimääräinen piirikokous käsitteli 24.5. tulevan puoluekokouksen asioita. Seinäjoen 10.-11.6.2023 puoluekokoussivut.

Henkilövalinnat

Piirikokous esittää Ninni Saarista puoluevaltuuston varapuheenjohtajaksi.

Piirikokous nimesi piirin ehdokkaiksi
– puoluehallitukseen Ninni Saarinen, Marja Berg ja Ari Paanala
– puoluevaltuustoon Ninni Saarinen, Toni Juvonen, Ari Paanala ja Marja Berg.

Piirikokous  piti tärkeänä puheenjohtajan osalta aitoa jäsenäänestystä, eikä pohjaehdotuksen mukaisesti ottanut kantaa Saara Hyrkön ja Sofia Virran välillä.

Piirikokous päätti antaa kannatuksensa muille ehdokkaille
– varapuheenjohtajiksi Oras Tynkkynen, Silja Keränen ja Hanna Holopainen
– puoluesihteeriksi Jaakko Mustakallio
– puoluevaltuuston puheenjohtajaksi Antti “Jogi” Poikola.

Muut puoluekokousasiat

Piirin puoluekokousedustajaksi valittiin piirin puheenjohtaja Eveliina Eronen ja jäsenyhdistyksiltä jääneille täytettäville paikoille Anne Roponen ja Kim Tamio, sekä näille varaedustajaksi Iida Nuutinen. Piirihallituksen aiemmalla päätöksellä Eveliina Eronen (varalla Anne Roponen) toimii vaalivaliokunnan jäsenenä.

Piiri kannattaa puoluehallituksen myönteistä esitystä piirin puoluekokousaloitteesta Yksineläville oma ohjelma.

Piiri kannattaa puoluehallituksen esityksiä sääntömuutoksista, lisäten teknisen korjauksen, että myös puoluesihteerin rotaatiokausissa mainitaan kausien olevan peräkkäiset. Sääntömuutoksien keskeisimmät: puheenjohtajan ja puoluesihteerin toimikausirajoituksen (rotaation) kasvattaminen neljään peräkkäiseen kahden vuoden toimikauteen, puoluehallituksen koon muuttaminen (lisää varsinaisia jäseniä, varajäsenet pois), puheenjohtajasta sitova jäsenvaali.