Savo-Karjalan vihreät on pöyristynyt siitä, että hallitus ei osoittanut mitään erillistukea itäiselle Suomelle, vaikka tarve muuttuneessa tilanteessa on ilmeinen. Vihreiden vaihtoehtobudjetissa itäisen Suomen elinvoiman tukeminen on huomioitu hyvin, alueelle on suunnattu korvamerkittyä rahoitusta lähes 300 miljoonaa.

Itä-Suomen heikko vetovoima aiheuttaa paljon päänvaivaa. Tämä näkyy myös alueemme matkailusektorilla, mutta porkkanan sijasta Orpon hallitus tarjoaa vain keppiä. Esimerkiksi luonnonsuojelusta ja Metsähallituksen luontopalveluista leikataan samalla, kun merkittävät liikenneinfrapanostukset valuvat lähinnä etelään. Tiedämme, että matkailun lisäksi alueemme vientiteollisuus hyötyisi rohkeista panostuksista juna-, vesi- ja digiyhteyksiin.

Myös vihreä tai ”puhdas” siirtymä vaatii kunnianhimoa. Tuulivoiman ja tutkavalvonnan yhteensovittamista tulee edistää siten, että tuulipuistojen perustaminen olisi nykyistä laajemmin mahdollista myös itäisessä Suomessa. Alueemme energiasektori ei saa olla investointityhjiö. Vihreän energian investointien saamiseksi kantaverkkoa on parannettava itäisessä Suomessa. Energiaomavaraisuus vaatii myös Itä-Suomeen panostamista.

Itäisen Suomen kehittäminen ja asuttuna pitäminen on Suomessa myös turvallisuuskysymys. Hallituksen olisi hyvä muistaa, että mitä elinvoimaisempi ja kilpailukykyisempi Itä-Suomi meillä on, sitä turvallisempi Suomi meillä on.

Savo-Karjalan vihreiden piirikokous 2.12.2023

Kansanedustajat Krista Mikkonen ja Hanna Holopainen ovat myös käsitelleet aihetta blgikirjoituksessa, johon pääset tutustumaan tästä: https://www.kristamikkonen.fi/itaisen-suomen-tulee-olla-koko-suomen-asia/

Vihreiden vaihtoehtobudjettiin pääset tutustumaan täällä: https://www.vihreat.fi/vaihtoehtobudjetti-2024/