Savo-Karjalan vihreiden piirihallitus täydensi listan 15 eduskuntavaaliehdokkaaseen.

Toni Juvonen, Siilinjärvi, energiamarkkina-analyytikko, Siilinjärven varavaltuutettu

Toni Juvonen

-Haluan olla edistämässä talouden rakennemuutosta niin, että Suomi menestyy jatkossa entistäkin paremmin. Vankkana urheiluihmisenä haluan myös, että suomalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen liikunnan ja urheilun keinoin nostetaan suurempaan rooliin.

Tanja Kaipainen, Kuopio, psykiatrinen sairaanhoitaja, terveystieteiden maisteri, Pohjois-Savon maakuntahallituksen jäsen

-Ihmisillä on oikeus mielenterveyteen ja hyvinvointia tukevaan ympäristöön.  Nämä asiat pitäisi olla aina mukana päätöksiä tehdessä. Yhteiskuntamme tarvitsee päättäjiä, joille nämä asiat ovat tärkeitä. Minulle nämä ovat tärkeitä, oletko sinä mukana?

Eeva Närhi, Joensuu, yhteisöpedagogiopiskelija, autonkuljettaja, Joensuun seudun Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden puheenjohtaja Eeva Närhi

-Mulle amistaustaisena tärkeintä vaaleissa on opiskelijat, etenkin amikset ja AMKilaiset.

-Sen lisäksi haluan tarttua vaiettuihin ongelmiin, kuten moninaisten perheiden oikeuksien parantamiseen, antirasistiseen maahanmuuttopolitiikkaan ja luontokadon torjumiseen.

Markus Sjöberg, Rautalampi, väitöskirjatutkija Markus Sjöberg Kolilla

-Tuon luovaa ajattelua politiikkaan. Tutkijana ja media-alan startup-yrittäjänä edistän digitalisaation hyödyntämistä hyvinvointimme lisäämiseen sekä luontokadon ja ilmastonmuutoksen torjuntaan. Ratkotaan asiat yhdessä ja ennakkoluulottomasti, jotta voimme elää kestävästi niin maaseudulla kuin kaupungissakin.

Aiemmin ehdokkaiksi on nimetty Marja Berg (Kuopio), Kaisa Kantele (Kuopio), Lauri Kaunisaho (Keitele), Tuomo Kondie (Tampere / Joensuu), Sami Kumpulainen (Kuopio), Ari Marjeta (Lieksa), Krista Mikkonen (Joensuu), Petri Nieminen (Kuopio), Ella Partanen (Joensuu), Kimmo Perkkiö (Kontiolahti) ja Ninni Saarinen (Joensuu).

-Ehdokaslista edustaa hyvin kumpaakin maakuntaa ja keski-ikä on 40 vuoden tienoilla. Ehdokkaista arjessaan kumpaakin maakuntaa kulkevat Berg, Kaunisaho, Kondie, Närhi ja Partanen, joten vaalipiirin kokonaisuus on useammallakin hallussa – ja istuva kansanedustaja on kiertänyt kaikki vaalipiirin kunnat. Nuoria saimme hyvin mukaan ja tämän pitäisi tarjota nuorille äänestäjille valinnanvaraa. Ehdokaslistalla on 8 miestä ja 7 naista. Olen huolestunut politiikan liepeillä olevan kommentoinnin kovenemisesta, joka kohdistuu etenkin naisiin ja pahiten nuoriin naisiin, luonnehtii ehdokaslistan kokonaisuutta piirin toiminnanjohtaja Ville Elonheimo.

Ehdokkaiden kuvat ja perustietoja sivuillamme.