Lähestymme eduskunnassakin joululomaa, mutta sitä ennen käymme vielä keskustelua ensi vuoden talousarviosta. Hallituksen ensimmäiset voimannäytöt tapahtuvat jo ensi vuonna, kun epäinhimillinen aktiivimalli puretaan ja jokaiselle lapselle kuuluva varhaiskasvatusoikeus palautetaan. Ympäristöministeriön alaisessa Helmi-ohjelmassa on suojeltu jo ensimmäinen suo Juuan Haukisuolta. Tehtävää riittää kuitenkin seuraaviksikin vuosiksi.

Viimeiset viikot ovat olleet Suomen historiassa ainutlaatuisia. Rinteen eronpyyntö, hallituksen uudelleenjärjestäytyminen ja uusi johtoviisikon esiinmarssi tapahtuivat nopeasti – jopa niin vauhdilla, ettei työntekijän silmin ehtinyt tilannetta kovin paljon analysoida. Vuoden vaihtuminen antaakin monelle politiikkaa harrastavalle hyvin aikaa analysoida politiikan supersyksyn tapahtumia.

Isoa innostusta tuo Sanna Marinin hallitus, jonka johtoviisikko on saanut positiivista julkisuutta ulkomaita myöten. Hallitus on erinomainen esimerkki siitä, ettei sukupuolella ja iällä ole merkitystä valtaan marssiessa. Hauska yhteensattuma on muuten se, että Sanna Marin on oman ainejärjestöni alumni ja hallintotieteiden maisteri Tampereen yliopistosta. Marinin hallituksessa istuvat myös ministerimme Pekka, Krista ja Maria. Jaksamista ministereiden tärkeään työhön!

Mielessäni on viime aikojen vuoristoradan lisäksi al-Holin lapset, jotka tuodaan viimein hallituksen päätöksellä Suomeen. Tämä on ainoa oikea päätös lasten oikeuksien sopimuksiin sitoutuneelle oikeusvaltiolle. Me Vihreät olemme alusta asti peräänkuuluttaneet lapsen edun mukaista toimimista: oikeutta turvalliseen lapsuuteen ja ennen kaikkea elämään. Teemme kaikkemme, että lapset saadaan turvaan vankileiriltä. Emme jousta jakamattomien ihmisoikeuksien toteutumisessa.

Kiitokset kaikille kuluneesta, hienosta vuodesta. Olemme tehneet maailman muutostyötä niin kunnissa, alueellisesti kuin eduskunnassakin. Muistetaan antaa itsellemme ja läheisillemme aikaa.

Rauhallista joulua ja hienoa uutta vuosikymmentä!

Senni

puh.  046 922 1223

senni.martikainen@eduskunta.fi

Iisalmesta kotoisin oleva Senni Martikainen on vihreän kansanedustajan Saara Hyrkön poliittinen avustaja.