Kuva Iiro Väisälä (vas. Krista Mikkonen, Harri Auvinen, Anne Roponen ja Veera Willman)

Savo-Karjalan vihreät nimesi neljä ensimmäistä eduskuntavaaliehdokasta Kuopiossa lauantaina 15.9. Ehdokkaiksi nimettiin Harri Auvinen Kuopiosta, Krista Mikkonen Joensuusta, Anne Roponen Iisalmesta sekä Veera Willman Kuopiosta.

Savo-Karjalan vihreiden tavoitteena on nimetä täysi lista, 15 ehdokasta (listan koko vahvistuu 30.10.), vuoden 2018 loppuun mennessä.

Piirijärjestön puheenjohtaja Hanna Susitaival toteaa, että listalle pyritään saamaan monipuolisesti erilaisia ehdokkaita kummastakin maakunnasta. “Listalta tulee löytyä vaihtoehtoja niin aiemmin Vihreitä äänestäneille kuin meitä harkitseville. Tavoitteemme on kaksi paikkaa. Vaalipiirin tilanne on kokonaisuudessaan kiinnostava monien luopujien takia ja uusilla kasvoilla on nyt loistava tilaisuus lyödä itsensä läpi.”

Vihreät lähtevät vaaleihin muuttamaan Suomen suuntaa. Koulutukseen panostaminen, köyhyyden ja eriarvoisuuden torjunta sekä ilmastonmuutoksen hillitseminen ovat tärkeimmät vaaliteemat. ”Tarjoamme vaihtoehdon hallituksen politiikalle, joka on leikannut rajusti koulutuksesta, unohtanut kaikkein pienituloisimmat ja jonka kunnianhimo ilmastopolitiikasta ei ole riittävää”, toteaa Susitaival.

Ehdokkaiden esittelyt alla.

Harri Auvinen, 43, on tekniikan tohtori ja filosofian maisteri. Hän työskentelee tutkimuspäällikkönä Savonia ammattikorkeakoulussa, jossa hän vastaa Bio- ja kiertotalouden painoalasta. Auvinen on Kuopion 3. kauden kaupunginvaltuutettuna vaikuttanut erityisesti koulutus-, ilmasto- ja energiapolitiikkaan noin kymmenen vuoden ajan. Harrin keskeisimmät luottamustehtävät ovat Kuopion kaupunginhallituksen ja -valtuuston jäsenyys, 1. varakansanedustaja sekä Pohjois-Savon liiton maakuntavaltuuston jäsenyys.

Krista Mikkonen, 45, on ensimmäisen kauden kansanedustaja Savo-Karjalan vaalipiiristä. Hän on koulutukseltaan biologi (FM) ja työskennellyt ympäristöön ja järjestökehittämiseen liittyvissä tehtävissä niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla. Mikkonen on toiminut Joensuun kuntapolitiikassa yli kahdenkymmenen vuoden ajan ja Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajana syksystä 2016 alkaen.

Anne Roponen, 56, on yhteiskuntatieteiden maisteri, sosiaalityöntekijä ja työhyvinvoinnin asiantuntija. Roponen työskenteli pitkään koulukuraattorina ja toimii nykyisin työkykykoordinaattorina. Hän on Iisalmen neljännen kauden kaupunginvaltuutettu,  kaupunginhallituksen jäsen sekä Pohjois-Savon maakuntavaltuuston jäsen. Vihreissä Roponen toimii tällä hetkellä Savo-Karjalan edustajana puoluehallituksen varajäsenenä sekä oli keväällä hyväksytyn Vihreän sosiaali- ja terveyspoliittisen ohjelman työryhmän puheenjohtaja.

Veera Willman, 29, on Kuopion kaupunginhallituksen jäsen, ensimmäisen kauden valtuutettu ja Pohjois-Savon maakuntavaltuutettu. Willman toimii myös vihreän ryhmän puheenjohtajana maakuntavaltuustossa. Edellisellä kaudella hän toimi kasvun ja oppimisen lautakunnassa sekä varavaltuutettuna. Nämä ovat hänen neljännet vaalinsa, eduskuntaan hän pyrkii toista kertaa. Willman on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri ja hän työskentelee korvausratkaisijana.

Lue lisää ehdokkaista kuvien kera Eduskuntavaalit 2019 sivulta.