Pohjois-Savon Vihreät julkistaa viimeiset eduskuntavaaliehdokkaansa. Kansanedustajaksi pyrkivät nyt myös Toni Juvonen Siilinjärveltä, Petri Karhu Iisalmesta ja Eija Luostarinen Kuopiosta.

Pöljällä asuva kauppatieteiden kandidaatti ja kahden pojan isä Toni Juvonen, 30, työskentelee  salkunhoitajana energiamarkkinoilla. Aikaisemmin hän toimi analyytikkona, analysoiden yritysten liiketoimintaympäristöjä. Juvonen puolustaa Suomelle tärkeää vapaakauppaa. Lisäksi erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat vero-ohjaus ja eläkepolitiikka.

Iisalmen kaupunginvaltuutettu ja filosofian maisteri Petri Karhu, 42, työskentelee hankeohjaajana etsivän nuorisotyön parissa. Karhu puhuu sosiaalisesta syrjäyttämisestä,  sillä syrjäytyminen ei ole kenenkään valinta vaan on aina seurausta yhteiskunnallisista olosuhteista.

Pohjois-Savon Vihreiden puheenjohtaja ja puoluehallituksen varajäsen Eija Luostarinen, 54, asuu Kuopion Riistavedellä. Hänet tunnetaan väsymättömänä maaseudun sekä lähi- ja luomuruoan puolestapuhujana muun muassa luottamustoimissaan Kuopion Aterian ja Itä-Suomen huoltopalvelut liikelaitoskuntayhtymän johtokunnan jäsenenä sekä Riistaveden kyläyhdistyksen sihteerinä. Luostarinen työskentelee tällä hetkellä Vehmersalmen päiväkodissa.

Pohjois-Savon Vihreät tavoittelee ensimmäistä eduskuntapaikkaa täydellä listalla. Aiemmin ehdokkaiksi on nimetty Harri Auvinen, Erkki Björk, Marianna Falkenberg, Minna Heikka, Tero Kankaanperä, Mari Kauhanen, Hetti Rytsy ja Sara Sajaniemi Kuopiosta, Iiro-Pekka Airola Siilinjärveltä, Harri Hölttä Lapinlahdelta sekä Liisa Pietikäinen Maaningalta. Ehdokkaiden keski-ikä on 38 vuotta.

Lisätietoja: Minna Heikka p. 040 552 4994