TIEDOTE 7.4.2018

Kevätkokous 7.4.2018 Varkaudessa

Savo-Karjalan Vihreiden kevätkokous asetti tänään ensimmäiset maakuntavaaliehdokkaat Savo-Karjalan vaalipiirin molempiin maakuntiin. Pohjois-Savoon nimettiin 15 ehdokasta ja Pohjois-Karjalaan 10 ehdokasta. Ensimmäisessä joukossa ehdokkaita on 7 kunnasta: Iisalmesta, Joensuusta, Kuopiosta, Liperistä, Siilinjärveltä, Varkaudesta ja Tuusniemeltä.

”Maakuntavaaleihin valmistaudutaan hieman hämmentävässä tilanteessa kun vaalien perustana oleva lainsäädäntö ei ole edelleenkään voimassa.” kommentoi maakuntavaaleihin valmistautumista Savo-Karjalan Vihreiden puheenjohtaja Hanna Susitaival. Hän muistuttaa myös, että Euroopan neuvoston suosituksen mukaan vaalilainsäädännön pitäisi olla valmis vuosi ennen vaalien järjestämistä.

Savo-Karjalan Vihreät on huolissaan siitä, että maakuntauudistuksen myötä ympäristöhallinto uhkaa pirstaloitua. Aluehallintovirastojen ja ELY-keskusten ympäristöasioiden lupa- ja valvontatehtävät siirtyvät uudistuksessa valtion lupa- ja valvontavirastolle Luovalle, mutta maakunnille ELY-keskuksista siirretään ympäristöä koskevat edistämistehtävät.

Kevätkokouksessa vieraillut Vihreiden varapuheenjohtaja Veli Liikanen jakaa saman huolen: “Maakuntahallintoon siirtyvä ympäristöhallinnon resurssi ei välttämättä ole edes yhden henkilötyövuoden verran. Kuinka varmistetaan riittävä taso maakuntien ympäristötehtävien hoitamisessa.” Savo-Karjalan Vihreät painottavat, että maakuntien budjeteissa tulee varata riittävät resurssit myös ympäristöasioihin kuten luonnon monimuotoisuuden suojeluun, laadukkaan ympäristötiedon tuottamiseen tai toimivan vesienhoidon ylläpitämiseen.

Maakuntavaaleissa 28.10. ensimmäistä kertaa suoralla vaalilla valittavat maakuntavaltuustot ovat uudessa tehtävässään paljon vartijoina. “Valmisteilla oleva lainsäädäntö antaa maakuntavaltuustoille paljon liikkumavaraa palveluiden rakenteissa ja järjestämisessä. Lopputulokset voivat vaihdella maakunnittain, niin palveluiden laadun kuin kustannustenkin osalta.” toteaa varapuheenjohtaja Petteri Heikkinen Savo-Karjalan Vihreistä.

Savo-Karjalan Vihreät valmistautuvat maakuntavaaleihin hyvän kuntavaalituloksen ja Vihreiden valtakunnallisesti kohonneen kannatuksen nosteessa. Savo-Karjalan Vihreiden tavoitteena maakuntavaaleissa on monipuolinen ehdokaslista, joka kattaa laajasti molemmat maakunnat.

Savo-Karjalan vihreiden kevätkokouksessa 7.4.2018 nimetyt maakuntavaaliehdokkaat:

POHJOIS-KARJALAN MAAKUNTA (10 ehdokasta)

Elonheimo Ville, Joensuu

Jönhede Marko, Joensuu

Korhonen Oskari, Joensuu

Koskinen Sari, Joensuu

Miettinen Juha, Joensuu

Patjas Auli, Joensuu

Susitaival Hanna, Joensuu

Tarnanen Teppo, Joensuu

Virkkala Eija, Joensuu

Eronen Eveliina, Liperi