Piirin hallituksen muodostaa Toni Juvonen pj. (Siilinjärvi), Antti Elsilä varapuheenjohtaja (Joensuu), taloudenhoitaja ja sihteeri (Kuopio), Harri Hölttä viestintävastaava (Joensuu), Harri Mulari verkkovastaava (Joensuu), Anne Roponen jäsen (Iisalmi), Harri Auvinen jäsen (Kuopio), Liisa Pietikäinen jäsen (Maaninka). Hallituksen varajäsenet ovat Krista Mikkonen (Joensuu), Ari Haaranen (Siilinjärvi), Anne Paulo-Tuovinen (Kuopio), Mikko Häkkinen (Joensuu) ja Antti Loimalahti (Iisalmi).

Savo-Karjalan piirin ja Kuopion kaupunginhallituksen jäsen Harri Auvinen asettuu ehdolle Euroopan parlamenttivaaleissa.

”Euroopan energia- ja koulutuspolitiikka kaipaa jämäkämpää otetta”

– Euroopan energiapolitiikkaa vahvistamalla on mahdollista hyödyntää nykyistä enemmän uusiutuvia energialähteitä, kuten puuhaketta. Samalla luomme työpaikkoja paikallisesti ja vähennämme ilmakehälle haitallisia kasvihuonekaasupäästöjä. Kivihiilen käyttöä tulee vähentää erityisesti Suomessa, jolloin myös vaihtotaseemme saadaan vahvistumaan, Auvinen sanoo.

– Nykyisin päästökauppa ei toimi ja tämän ohjausvaikutus on mitätön.

Auvinen hyödyntää tutkijaotettaan päättäjänä perehtymällä eri lähteistä saataviin tietoihin. Hänet tunnetaan ammatillisesti ihmisen puheentuottoprosessiin liittyvästä tutkimustyöstä sekä toisaalta ilmakehän otsonin satelliittimittaus- ja sääennustemenetelmien kehittäjänä. Kansainvälistä kokemusta hänelle on kertynyt tutkimustyöstä Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksessa, Englannissa.

– Ihmiskunnan omilla päästöillään aiheuttama otsonikato on pystytty pysäyttämään vuonna 1987 laaditulla Montrealin sopimuksella. Maapallon elämää suojelevan otsonikerroksen alkanut toipuminen onkin loistava esimerkki kansainvälisten sopimusten tehosta, Auvinen kertoo.

Auvisen mukaan ilmastonmuutoksen torjunnassa tarvitaan yhtä päättäviä toimia. EU on yhdessä riittävän merkittävä taho neuvottelemaan Venäjän, Kiinan, Intian ja USA:n kanssa. Yksinään Suomella ei ole riittävää vaikutusvaltaa näissä asioissa, Auvinen muistuttaa.

– Kannan huolta myös Euroopan nuorten ja koko maanosan kilpailukyvystä. Meidän tulee taata nuorille tasapuolinen mahdollisuus kouluttautua, jotta heille löytyisi työpaikka edelleen automatisoituvassa teollisuudessa ja yhteiskunnassa, Auvinen sanoo.

– Maailmantalouden myllertäessä yksittäinen ihminen kaipaa päättäjiltä toimia, joilla perheiden normaalin arjen sujuminen turvataan. EU-tasoiset linjaukset luovat puitteet onnistuneille paikallisille
päätöksille. Nykyisin linjaukset EU:n, valtion ja kuntien tasolla vetävät usein samaa köyttä, mutta valitettavasti eri suuntaan, Auvinen veistelee.

Lisätiedot:

Toni Juvonen, puheenjohtaja Savo-Karjalan Vihreät, 044 723 7156