Lehdistötiedote 8.2.2015

Savo-Karjalan Vihreät huolissaan energiapuun käytön tulevaisuudesta

Savo-Karjalan Vihreät on huolissaan energiapuun käytön tulevaisuudesta. Varkaudessa lauantaina kokoontunut Savo-Karjalan Vihreiden hallitus ei pidä suotavana hallituksen suunnitelmia muuttaa energiapuun tukijärjestelmää. Sen seurauksena energiapuun käyttö uhkaa vähentyä.

Energiapuun käytön väheneminen johtaisi todennäköisesti kivihiilen ja turpeen käytön lisääntymiseen. Stubbin hallitus on päättänyt helpottaa turpeen verotusta, mikä yhdistettynä energiapuun tukien kiristämiseen tulee johtamaan uusiutuvien energiamuotojen taantumiseen. Tavoite kotimaisen, uusiutuvan energian edistämisestä kääntyisi näin päälaelleen

“Savo-Karjalan Vihreiden mielestä energiapuun tukia tulee pikemminkin korottaa kuin karsia,” sanoo piirin puheenjohtaja Harri Hölttä.

Energiapuun tukeen ehdotettu muutos on saanut tyrmäävän vastaanoton niin energiayhtiöissä kuin korjuuta suorittavissa yhtiöissäkin. Toteutuessaan se saattaisi aiheuttaa merkittäviä työpaikkamenetyksiä. Myös energiapuun käytön ekologiset vaikutukset voivat tukimuutoksen myötä kärjistyä.