Pohjois-Savon Vihreät julkisti viisi eduskuntavaaliehdokasta tänään Kuopiossa pidetyssäsyyskokouksessaan. Eduskuntapaikkaa lähdetään tavoittelemaan täydellä listalla. Loput kuusiehdokasta nimetään ja julkistetaan vuoden vaihteen jälkeen.
– Vihreät lähtee vaalihin rakentamaan uutta Suomea. Pohjois-Savo on yksi vaalipiireistä, jossa meillä on hyvä mahdollisuus saada lisäkansanedustaja, sanoo tilaisuudessa puhunut työministeri Anni Sinnemäki.

Keväällä nimettyjen Harri Auvisen, Mari Kauhasen ja Sara Sajaniemen lisäksi kansanedustajaksipyrkivät nyt myös Hetti Rytsy, Liisa Pietikäinen, Tero Kankaanperä, Harri Hölttä ja MinnaHeikka.

Pohjois-Savon Vihreiden puheenjohtajana jatkaa Eija Luostarinen Kuopiosta. Hallitukseen nimettiin Tero Kankaanperä ja Ari Paanala Kuopiosta, Liisa Pietikäinen Maaningalta, Petri Karhu Iisalmesta, Kyllikki Toivanen Leppävirralta, Eila Tanhu Varkaudesta sekä Hellevi Hiltunen ja Tarja Lång Pohjois-Savon Vihreistä naisista.

POHJOIS-SAVON VIHREÄT VAATII LUOMUA LAUTASELLE
Pohjois-Savon Vihreät haluaa Pohjois-Savosta luomun edelläkävijämaakunnan. Vihreän liiton ruokapoliittinen työryhmä on esittänyt, että julkisista elintarvikehankinnoista 25 % tulee olla luomua vuoteen 2020 mennessä.

Etenkin julkisissa hankinnoissa luomun ja lähiruoan laajemman käytön ongelmana on suurkeittiöiden kannalta koko palveluketjun toimimattomuus. Keittiöt joutuvat usein turvautumaan moniin tavarantoimittajiin.

Pienet yritykset voivat parantaa menestymismahdollisuuksiaan markkinoilla keskinäiselläverkostoitumisella. Maakunnasta tulisi löytyä toimija, joka ottaa vastuun pienyritysten välisenyhteistyön kuten yhteisen logistiikan ja vaikkapa pientukkujen kehittämisestä, mikä takaisiluomutuotteiden kilpailukyvyn julkisissa hankinnoissa.

– Luomu on verraton tuotantotapa niin ravinnon laadun, eläinten kohtelun kuinympäristönsuojelunkin kannalta. Luomutuotteiden käyttö parantaa myös yritysten ja kuntienimagoa asiakkaiden silmissä. Paikalliset hankinnat heijastuvat edelleen tarjonnan paranemisenaja kohentuneena työllisyytenä, sanoo luomun puolesta puhujana tunnettu eduskuntavaaliehdokas Mari Kauhanen.