Pohjois-Savon Vihreät ry

Yleiskokouksen kannanotto
POHJOIS-SAVON VIHREÄT KANNATTAA LEX CRONBERGIA

Pohjois-Savon vihreät kannattaa Itä-Suomen vaalipiirien yhdistämistä yhdeksi vaalialueeksi. Uudistus on tarpeen, jotta kansalaisilla taataan nykyistä järjestelmää oikeudenmukaisemmat mahdollisuudet vaikuttaa äänellään eduskuntavaaleissa.

Nykyisessä järjestelmässä piilevä äänikynnys on korkein Pohjois-Karjalassa (14,3 %) ja matalin Uudellamaalla (2,8 %). Pohjois-Savossakin äänikynnys on 9,1 %. Räikein esimerkki vaalipiirien epäoikeudenmukaisuudesta on Tarja Cronbergin kohtalo Pohjois-Karjalassa, jossa edes piirin toiseksi korkein äänimäärä ja vihreiden 11,7 prosentin kannatus ei tuonut kansanedustajan paikkaa. Tämä siitä huolimatta, että Vihreiden kannatus oli valtakunnallisesti
toiseksi korkeinta juuri Pohjois-Karjalassa.

Pohjois-Savon vihreät on tyrmistyneitä Keskustan puoluesihteeri Jarmo Korhosen taannoisesta toteamuksesta (HS 21.3.2007), että seuraavat vaalit käytäisiin nykyisen kaltaisella vaalipiirijaolla. Pohjois-Savon vihreät odottaa, että Suomen Keskustakin tarttuu toimeen ihmisten vaikutusmahdollisuuksien tasa-arvoisuuden puolesta ja että ns. Lex Cronbergin toteuttaminen sovitaan jo hallitusneuvotteluissa.

Lisätietoja:
Matti Kojo