Krista Kuopion torilla 21.11.2015

Tiedote 21.11.2015

Vihreiden eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Krista Mikkonen puhui Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Kuopiossa tänään 21.11.2015. Hän nosti esiin kolme kotivaalipiirinsä Savo-Karjalan kannalta keskeistä kysymystä: liikennepolitiikan, itsehallintoalueet sekä turvapaikanhakijoiden kotouttamisen.

Hallituksen kaavailemat raideliikenteen leikkaukset ovat kova paikka vaalipiirille. Leikkaussuunnitelmat romuttaisivat poikittaisliikenteen ja lukuisilta paljon käytetyiltä asemilta loppuisi liikennöinti kokonaan.

– Vaikka Helsinki on tärkeä kaupunki, niin kyllä me maakunnissa kuljemme myös muihin suuntiin, Mikkonen muistuttaa.

Hallituksen ajamaan raideliikenteen kilpailuttamiseen on saatu aikalisä. Sen aikana voidaan etsiä sellainen malli, jossa vältetään kilpailuttamisen sudenkuopat.

– Uusia toimijoita mahtuu raiteille, mitä ahkerammassa käytössä rataverkko on, sen parempi. Valtiolla on edelleen vastuu ylläpitää riittävän kattavat yhteydet maakuntiin, vaikka se vaatisi tukea.

Aluehallintouudistuksessa on ensisijaisesti kyse rakenteiden uudelleen organisoimisesta. Uudistusta on kuitenkin syytä koko ajan tarkkailla palvelunäkökulmasta.

– Miten voimme varmistaa sen, että ihmiset saavat hyviä palveluja mahdollisimman sujuvasti?

Itsehallintoalueille tulevat suorat vaalit ovat tavoite, jonka toteutumista Vihreät ovat pitkään ajaneet.

– Tämä haastaa myös meidät Vihreät tarjoamaan sellaisia vaihtoehtoja maakuntien kehittämisessä, jotka saavat asukkaiden tuen. Uskon, että meidän tarjoamat vaihtoehdot kiinnostavat ihmisiä ympäri maata. Meidän on vain rohkeasti tuotava ne esille.

– Ovatko itsehallintoalueet uhka vai mahdollisuus? Itse ajattelen, että molempia. Tulemme kuitenkin näkemään rajua vääntöä siitä, miten 18 itsehallintoaluetta saadaan yhteensopiviksi 12 täyden palvelun sotealueen kanssa.

Turvapaikanhakijat ja Kuopioon lähipäivinä avattava hätämajoituskeskus ovat herättäneet paljon keskustelua. Siinä korostuvat ihmisten pelot tuntematonta ja aiemmasta poikkeavaa tilannetta kohtaan. Ihmisten pelkoihin on suhtauduttava ymmärryksellä, mutta samalla varmistettava, että apua tarvitsevat saavat apua ja kaikkien turvallisuus taataan.

– Meidän jokaisen kuntapäättäjän tulee varmistaa, että oma kuntamme panostaa vastaanottamiseen, koulutukseen, kodin löytämiseen.

Krista Mikkosen puhe on luettavissa kokonaisuudessaan täältä:

Merja Kähkönen

Kansanedustaja Krista Mikkosen avustaja