Kannanotto 14.4.2015

Vihreät tuomitsevat poliittisen ilkivallan
Joensuulaisen ehdokkaan vaalityötä häiritty rasistisin motiivein

Eduskuntavaalien vaalirauhaa on rikottu Joensuussa ja Kontiolahdella, jossa häirintä on kohdistunut vihreän maahanmuuttajataustaisen ehdokkaan Ali Girayn kampanjaan. Girayn vaalipizzaa tarjonneisista neljästä pizzeriasta kahteen on kohdistunut viikonlopun aikana ilkivaltaa, samoin hänen tienvarsijulisteitaan on kaadettu.

– Tuomitsemme jyrkästi kaiken poliittiseen toimintaan kohdistuvan häirinnän, ilkivallan, painostuksen, väkivallan ja sen uhan, kohdistui se mihin poliittiseen suuntaukseen tahansa, toteaa vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen.

Tässä tapauksessa erityisen huolestuttavaa on häirinnän ilmeinen rasistinen motiivi.

– Poliittinen osallistuminen on kaikkien oikeus, ei vain kantaväestön. Tämä on tehtävä täysin selväksi. Hyökkäys yhden vaalityötä vastaan on aina hyökkäys demokratiaa vastaan, Miettinen painottaa.

Vihreiden joensuulainen varapuheenjohtaja Krista Mikkonen painottaa, että rasistisen ilkivallan päättäväinen torjunta on välttämätöntä:

– Kun ottaa huomioon vanhan rasismin historian Joensuussa, niin onhan tämä järkyttävää. Rasistinen rikollisuus on täällä viime vuosina saatu vähenemään laajalla yhteistyöllä. Tämä tuore tapaus merkitsee takapakkia. Meillä Itä-Suomessa ja koko Suomessakin näyttää vielä olevan paljon töitä, että uudet asukkaat otettaisiin tosissaan tasavertaisina yhteiskunnan toimijoina, toteaa vihreiden varapuheenjohtaja Krista Mikkonen.

Ali Giraylle itselleen tämä on kova paikka. Ehdokkaaksi hän ryhtyi esimerkkinä siitä, että maahanmuuttajana voi nousta vakiintuneeseen arvostettuun asemaan yhteiskunnassa ja kaikkien tulisi osallistua uuden maansa rakentamiseen.

– Nyt viesti tuntuu olevan se, että kaikki eivät kelpaakaan Suomea nostamaan. Meidän kaikkien yhteinen velvollisuutemme on osoittaa, että näin ei ole, ja seistä yhdessä puolustamassa jokaisen kansalaisen oikeutta osallistua kansanvallan toimintaan, etnisestä taustasta riippumatta, Mikkonen vaatii.

Yhteenveto tapahtumista:
1. Sunnuntaina 12.4. joensuulaisella Vihreiden eduskuntavaaliehdokkaalla Ali Giraylla (Savo-Karjalan vaalipiiri) oli ”vaalipizzat” neljässä pizzeriassa Pohjois-Karjalassa.
2. Vaalipizzoista ilmoitettiin viikonlopun Karjalan Heilissä ja Karjalaisessa. Ilmoituksesta ilmeni, että mm. että kyseessä on tukitilaisuuksia Ali Girayn ehdokkuudelle, tarjouspizzat ovat maksullisia sekä luonnollisesti ko. pizzerioiden nimet ja osoitteet.
3. Joensuun Rantakylässä sijaitsevan ravintola Istanbulin terassin aita oli rikottu lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.
4. Kontiolahdella ravintola Pizza Masterin ikkuna oli spreijattu ja erityisen vahvasti Girayn ikkunassa olleen julisteen kohdalta.
5. Lisäksi Joensuun ympäristössä nimenomaan Girayn tienvarsimainoksia oli kaadettu.

Lisätietoja:
puoluesihteeri Lasse Miettinen, 040 507 6100