Pohjois-Savon Vihreät käynnisti vaalikampanjansa lauantaina Kuopiossa Ravintola Maljassa.
Tilaisuudessa julkistettiin piirin vaaliohjelma sekä kaksi uutta eduskuntavaaliehdokasta. Lupsakkaan illan isäntänä toimi Raimo Tuomainen, Pohjois-Savon Vihreiden perustajajäsen ja edellisten eduskuntavaalien kärkiehdokas.

Vaaleihin lähdetään täydellä listalla. Loput kolme ehdokasta julkistetaan 26.2. Vihreän valtuuskunnan kokouksen yhteydessä Iisalmessa.

Kansanedustajan paikkaa lähtevät nyt tavoittelemaan kuopiolaiset Erkki Björk ja Marianna Falkenberg (sit.). Aiemmin listalle on nimetty Iiro-Pekka Airola Siilinjärveltä, Harri Hölttä Lapinlahdelta, Liisa Pietikäinen Maaningalta sekä Harri Auvinen, Minna Heikka, Tero Kankaanperä, Mari Kauhanen, Hetti Rytsy ja Sara Sajaniemi Kuopiosta.

Sitoutumaton ehdokas, kuopiolainen filosofian maisteri Marianna Falkenberg, 56, toimii kulttuurin saralla museoamanuenssina. Falkenberg tunnetaan monen  yhdistyksen idearikkaana kehittäjänä sekä aktiivisena toimijana ammattiliitossa. Hänen sydäntään ovat lähellä nuorten koulutuskysymykset ja nuorisotyöttömyys, eläkekysymykset, työssä jaksaminen ja työhyvinvoinnin edistäminen. Päihteiden väärinkäyttöön ja sen aiheuttamiin ongelmiin tulee löytää pikaisesti ratkaisu. Falkenberg haluaa myös, että ikääntyvän väestön asiat otetaan enemmän esille, koska arvokas vanheneminen on jokaisen perusoikeus.

Yliopiston lehtori, dosentti, diplomi-insinööri Erkki Björk, 62, on pitkän linjan perusvihreä, seitsemännen kauden kaupunginvaltuutettu, luonnonsuojelija, lintuharrastaja ja sulkapalloilija. Björk puuttuu kärkkäästi harmaaseen politiikantekoon ja mielii eduskuntaan pannakseen parastaan ilmastonmuutoksen hillitsemisen ohella harmaan talouden torjunnassa. Hänet ”työnäytteitään” ovat esimerkiksi valtuustoaloite, jolla Kuopion Energia pelastettiin kuopiolaisille ja perusteellinen paneutuminen Kuopion kalahallin laittoman purkamisen estämiseen.

Uusi Pohjois-Savo – maakunnan haasteet ja mahdollisuudet

Pohjois-Savon Vihreät haluavat pitää huolta sekä ihmisistä että luonnosta. Haluamme kehittää ja yhdistää työn ja talouden asioita entistä paremmin ympäristöä ja luontoa huomioon ottaviksi. Jokainen meistä voi auttaa tässä, mutta myös yhteiskunnan on otettava käyttöön uusia keinoja esimerkiksi ilmastonmuutoksen etenemisen hidastamiseksi ja pysäyttämiseksi.

Vihreän politiikan yksi avainasia on ennakointi ja ennaltaehkäisy. Ongelmat kannattaa ratkaista ennen kuin ne tulevat kalliiksi – olipa kyse ilmastonmuutoksesta, ihmisten terveydestä tai luonnon monimuotoisuudesta.

Monilla elämisen osa-alueilla – niin kaupungissa kuin maaseudullakin – tarvitaan kokeiluja, liittyivätpä ne sitten toimeentuloon, lähipalveluiden järjestämiseen, lähiruokaan tai joukkoliikenteeseen.

Pohjois-Savon pitää olla suvaitsevaisuuden tyyssija. Siinä missä sotien jälkeen asutettiin paljon rajan takaisin karjalaisia, pitää meidän ottaa tänään avosylin vastaan sekä pakolaisia että maahanmuuttajia.

Koko vaaliohjelmamme sekä kaikki nykyiset ehdokkaamme löytyy nettisivuiltamme www.pohjoissavonvihreat.fi/

Lisätietoja:
Ari Paanala, vaalityöryhmän pj. p. 0400 579 016 (ohjelma, ehdokastilanne)
Minna Heikka, vaalipäällikkö p. 040 552 4994 (piirin kampanjan käytännön järjestelyt)