IMG_20160409_132005

Savo-Karjalan Vihreiden kevätkokouksessa puhuttiin sotesta ja valittiin ensimmäinen kuntavaaliehdokas Tuusniemelle

Savo-Karjalan Vihreät pitivät kevätkokouksensa lauantaina 9.4. Varkaudessa. Kokouksen aluksi järjestettiin avoin keskustelutilaisuus sote-uudistuksesta. Tilaisuudessa puhuivat Savo-Karjalan vaalipiirin kansanedustaja ja Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Krista Mikkonen ja Ylä-Savon sote-kuntayhtymän toimitusjohtaja ja Pohjois-Savon liiton sote-hankejohtaja Leila Pekkanen.

Pekkasen mukaan hallinnollinen integraatio ei vielä tuo säästöjä tai jouhevoita toimintaa, vaan integraatio on vietävä arkeen saakka. Myös Savo-Karjalan Vihreiden puheenjohtaja Anne Roponen oli varauksellinen valtakunnallisen uudistuksen aikataulun suhteen:

– Vuoden 2019 alusta pitäisi olla valmista. Täällä Ylä-Savossa neljän kunnan integraatioon meni neljä ja puoli vuotta, mitenköhän paketti saadaan kuntoon valtakunnallisesti?

– Sote-uudistuksessa on paljon hyviä ajatuksia, erityisesti palveluiden integraatio on tärkeää. Mutta meillä on huoli siitä, miten samanaikaisesti pystytään parantamaan palveluja, lisäämään valinnanvapautta ja toisaalta pitäisi saada merkittäviä säästöjä, sanoo puolestaan kansanedustaja Mikkonen.

Mikkosta huolestuttaa myös mahdollinen yritysten harjoittama osaoptimointi. On olemassa vaara, että yritykset ottavat haltuun ne osat, mistä on helppo tehdä bisnestä ja julkisen sektorin niskaan kaatuu kallis ja vähätuottoinen osa palveluista. Hänestä lääke ilmiöön olisi sote-palveluiden yksikanavainen rahoitus.

– Ennen ongelmana oli työnjako kuntien ja ERVA-alueiden välillä, jolloin kunnat eivät välttämättä puuttuneet ongelmiin ajoissa.

Kevätkokouksessa nimettiin myös ensimmäinen kunnallisvaaliehdokas Tuusniemelle. Työterveyshoitaja Liisa Heiskanen mainitsee itselleen tärkeäksi teemaksi tiestön kehittämisen ja muistuttaa, että Euroopan pakolaistilanteesta voi olla kunnille myös hyötyä.

– Pakolaiset tuovat kuntaan rahaa kotouduttuaan ja perustettuaan yrityksiä, viime vaaleissa vain viiden äänen päähän valtuustosta jäänyt ja nyt innolla uuteen koitokseen lähtevä Heiskanen sanoo.
Lisäksi kokouksessa hyväksyttiin yhdistyksen viime vuoden toimintakertomus ja tilinpäätös sekä valittiin edustaja Vihreiden puoluekokoukseen. Kokous järjestetään toukokuussa 2016 Lahdessa.