Pohjois-Savon Vihreiden ensi vuoden puheenjohtajaksi valittiin lauantaina yksimielisesti Eija Luostarinen Kuopion Riistavedeltä. Luostarinen on Vihreän liiton puoluehallituksen varajäsen ja Kuopion Vihreiden sihteeri. Lisäksi hän vaikuttaa Kuopion Aterian johtokunnassa sekä Kuopion maaseutuyhteistyöryhmässä.

Kyläyhdistysaktiivina ja maaseudun puolesta puhujana tunnettu Luostarinen haluaa vahvistaa vihreiden kannatusta myös suurten keskusten ulkopuolella.
– Maakunnassa on paljon ihmisiä, jotka varmasti allekirjoittavat tavoitteemme mutta eivät tiedä niistä. Monet myöskin vierastavat puolueemme kaupunki- ja Helsinki-keskeistä imagoa. Itäsuomalaisten ääni pitää saada paremmin kuuluviin puolueen politiikassa, linjaa Luostarinen.

Pohjois-Savon Vihreät lähtee eduskuntavaaleihin omalla listalla. Vaalipiiristä valittavien kansanedustajien määrän mahdollinen väheneminen ei pelota.
– Uskon, että meillä on kovatasoisella listalla mahdollisuus jopa kahteen kansanedustajaan. Vihreillä on nyt nostetta ja organisaatiomme on hyvässä iskussa, Luostarinen arvioi.

Piirihallitukseen valittiin Luostarisen lisäksi Hellevi Hiltunen, Tapani Kersalo, Tarja Lång, Katja Lötjönen Satu Niiranen, Ari Paanala, Antti-Ilari Partanen ja Valtteri Suonmaa Kuopiosta, Elisa Silfvertärna Kiuruvedeltä, Kyllikki Toivanen Leppävirralta, Liisa Pietikäinen Maaningalta sekä Matti Mäkelä Varkaudesta. Minna Heikka jatkaa yhdistyksen toiminnanjohtajana.

Kokenut järjestöaktiivi Tero Kankaanperä Kuopion Vihreiden johtoon

Myös Kuopion Vihreiden johtoon tulee muutoksia vuoden vaihteessa. Torstaina pidetyssä syyskokouksessa valittiin puheenjohtajaksi Tero Kankaanperä.
Kankaanperä on koulutukseltaan farmaseutti ja järjestöalan ammattilainen. Hän on toiminut muun muassa puheenjohtajana ja pääsihteerinä Kuopion yliopiston ylioppilaskunnassa. Hänellä on myös useamman vuoden kokemus toiminnasta Savon setassa.
– Haluan kehittää ja ylläpitää Kuopion Vihreissä hyvää toimintakulttuuria ja yhteistyötä. Toimivan organisaation on helppo lähteä tuleviin vaaleihin, kertoo Kankaanperä tavoitteistaan.
Kankaanperä näkee yhteyden puolueen kannatuksen ja yhdistyksen jäsenmäärän välillä.
– Vuosi sitten käydyissä kunnallisvaaleissa Vihreiden kannatus oli Kuopiossa 14,5 prosenttia, mikä oli lähes neljä prosenttia enemmän kuin vuonna 2004. Yhdistyksen jäsenmäärä on lähtenyt kuluvana vuotena vahvaan nousuun ja kasvu-uralla pysytään jatkossakin.

Kuopion Vihreiden hallitukseen valittiin lisäksi Harri Auvinen, Erkki Björk, Tuulia Hämäläinen, Tarja Laatikainen, Eija Luostarinen, Satu Niiranen, Leila Tuomainen sekä yhdistyksen nykyinen puheenjohtaja Valtteri Suonmaa.

Lisätietoja:
Eija Luostarinen p. 0400 759 133