Kirjoitus on julkaistu Iisalmen Sanomissa 8.6.2007

Vihreiden puoluekokouksessa Espoossa jatkopestin yksimielisesti saanut puheenjohtaja Tarja Cronberg asetti kunnianhimoisen tavoitteen omalle kenttäväelleen. Vuoden 2008 kunnallisvaaleissa vihreiden tavoitteena on voittaa valtuustopaikka 50 sellaisessa kunnassa, jossa vihreät eivät vielä ole edustettuina.

Pohjois-Savossa vihreitä on viidessä valtuustossa yhteensä 23 kunnasta. Nämä kunnat ovat Iisalmi, Kuopio, Lapinlahti, Siilinjärvi ja Varkaus, joissa vihreillä on yhteensä 12 valtuutettua. Viitostien kunnat muodostavatkin Pohjois-Savon vihreän käytävän.

Mutta työsarkaa riittää. Yksistään vihreiden Pohjois-Savon piirijärjestön alueella on 18 kuntaa, joissa vihreillä on vain voitettavaa kunnallisvaaleissa. Lupaavimmilta kunnilta Cronbergin asettaman tavoitteen suhteen näyttävät Leppävirta ja Nilsiä.

Leppävirralla on toiminut jo vuosia pieni ja aktiivinen paikallisyhdistys, tosin ilman omaa valtuutettua. Nilsiässä puolestaan vihreiden tähtenä on kotiäiti ja terveystieteiden kandidaatti Terhi Räsänen, joka sai eduskuntavaaleissa ensikertalaisena huikean yli 1200 äänen kannatuksen. Terhin menestyksen uskomme heijastuvan kunnallisvaalitulokseenkin.

Entä sitten muut pohjoissavolaiset kunnat?

Hennon vihreää orastusta näkyy ilahduttavasti sieltä täältä, kun katsoo missä vihreitä on kannatettu eduskunta- ja europarlamettivaaleissa. Mielenkiintoisia kuntia ovat edellä mainittujen lisäksi mm. Suonenjoki, Rautalampi ja Maaninka.

Puheenjohtaja Cronbergin asettaman tavoitteen suurin haaste on se, että saamme rohkaistua pohjoissavolaisia asettumaan ehdolle kunnallisvaaleissa. Tämän haasteen kanssa painivat toki muutkin puolueet, mutta kynnys asettua ehdolle vihreänä on ilmeisen korkea, vaikka vihreitä arvoja kannatetaankin yhä laajemmin.

Vihreiden järjestökenttä on Pohjois-Savossa toistaiseksi ohut, mutta luotamme siihen, että pitkäjänteisellä työllä Pohjois-Savokin alkaa maakuntana vihertää. Satoennuste on paras ennestään viljaviksi todetuilla mailla. Sen lisäksi on oltava kärsivällisyyttä uusien kaskien raivaamisessa.

Suvi Suutarinen
Pohjois-Savon Vihreät ry:n pj.
Varkaus

Matti Kojo
Ylä-Savon Vihreät ry:n vpj.
Lapinlahti