Savo-Karjalan Vihreät

Lehdistötiedote 15.2.2015

Ali Giray ja Ilpo Jorasmaa Vihreiden ehdokkaiksi eduskuntavaaleihin

Savo-Karjalan Vihreät ovat nimenneet joensuulaisen Ali Girayn ja rääkkyläläisen Ilpo Jorasmaan ehdolle kevään eduskuntavaaleihin.

Yrittäjä Ali Giray, 31, on Joensuun tulkkikeskuksen toimitusjohtaja, joka tunnetaan myös pizzeriaketju Pizza Masterin perustajana Pohjois-Karjalassa. Lisäksi hän toimii Joensuun yrittäjien hallituksen tiedotustoimikunnan puheenjohtajana ja maahanmuuttajien yrittäjäneuvojana. Hänellä on yli 15 vuoden kokemus pienyrittäjyydestä ja maahanmuuttajayrittäjyydessä Suomessa. Maahan 11-vuotiaana muuttanut kaksikulttuurinen Giray on juuriltaan Turkin kurdi.

Girayn vaaliteemat ovat maahanmuuttajien ja nuorten työllistyminen sekä yrittäjyyden edistäminen. Maahan muuttaneiden “uussuomalaisten” työllistyminen edistää myös ikäihmisten hyvinvointia.

Filosofian maisteri, eläkeläinen Ilpo Jorasmaa, 64, on toiminut muun muassa toiminnanjohtajana maaseudun kehittämisyhdistyksessä, kunnanjohtajana 14 vuotta, elinkeinoasiamiehenä sekä pienyrittäjänä. Jorasmaa harrastaa monipuolisesti kulttuuria, kuten näyttelemistä, sekä liikuntaa.

Luottamustehtävissä hän on toiminut muun muassa kahdeksan vuotta kunnanvaltuutettuna, sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymän valtuutettuna sekä koulutuskuntayhtymän hallituksen jäsenenä Savonlinnassa. Vihreissä hän on toiminut mm. paikallisyhdistyksen hallituksessa ja piirihallituksen varapuheenjohtajana.

Jorasmaan vaaliteemoja ovat maaseudun kehittäminen, laajakaista-asiat, lähidemokratia ja sote-asiat kuntarakenneuudistuksessa, kulttuuri/liikunta osana sosiaali- ja terveystoimen ennakoivaa toimintaa sekä ympäristöasiat erityisesti suurpetojen ja saimaannorpan kannalta.

Vihreiden ehdokaslistalla on nyt 15 julkistettua ehdokasta ja ehdokaslistan täydentävä kuudestoista nimi julkaistaan lähiaikoina.

Lisätietoja:

Ali Giray, puhelin 0400-273 425.

Ilpo Jorasmaa, puhelin 044-306 8061.