Savo-Karjalan Vihreät on nimennyt maaninkalaisen Liisa Pietikäisen puolueen eduskuntavaaliehdokkaaksi Joensuussa sunnuntaina pidetyssä syyskokouksessaan.

Liisa Pietikäinen, 37, on maaninkalainen luonnontieteiden maisteri, joka työskentelee tällä hetkellä asiantuntijana maataloussektorilla. Kuntaliitoksen myötä vuodenvaihteen jälkeen kuopiolaistuva Pietikäinen on toiminut aiemmin Vihreiden paikallisyhdistyksen puheenjohtajana sekä Pohjois-Savon Vihreiden puheenjohtajana. Työn ohella Pietikäinen opiskelee terveysalaa ja osallistuu paikalliseen vaikuttamiseen eri kanavien kautta.

Syyskokoukseen osallistunut Vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen toteaa, että edessä olevat vaalit ovat vihreille historialliset. “Ensimmäistä kertaa taistelemme käytännössä koko maassa kansanedustajan paikasta. Edessä on todellinen harppaus vihreille koko maan puolueeksi. Uusi Savo-Karjalan vaalipiiri on paikka, jonka hienoon ehdokasjoukkoon koko vihreän liikkeen katseet kohdistuvat. Odotan ilolla ja jännityksellä, kuka heistä nousee tulevaksi kansanedustajaksi”, Miettinen toteaa.

“ Vihreille arvoille on kysyntää, kun nähdään mitä tapahtuu, kun aivan toisenlaiset voimat käyttävät hallitusvaltaa. Nyt pääministeripuolue kokoomus tekee tuhoa kuin norsu posliinikaupassa: Talvivaaran ympäristökatastrofia hehkutetaan, lukukausimaksuilla tuhotaan korkeakoulujen kansainvälistyminen, ydinvoimasekoilu jatkuu ja luonnonsuojelu meni jo viemäristä alas.

Vaaleista onkin Miettisen mukaan tulossa äänestys Suomen suunnasta.

“ Suomi tarvitsee kotimaista, puhdasta uusiutuvaa energiaa ja sen tuomia työpaikkoja Putinin ydinvoimalan sijaan; sote-uudistuksen turvaamaan julkisen terveydenhuollon, jossa potilas saa avun aina; investointeja talouden elvyttämiseksi lyhytnäköisten leikkausten sijaan, jotta ihmiset voivat pitää työpaikkansa ja maksaa asuntolainansa. Vaaleista tulee linjavaalit, joissa ratkaistaan, haluammeko mennä nykyhallituksen linjalla taaksepäin vai vihreällä linjalla kestävämpään tulevaisuuteen”, Miettinen kiteyttää.

Syyskokouksessa valittiin myös Savo-Karjalan Vihreiden uusi hallitus vuodelle 2015. Hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Harri Hölttä Joensuusta ja varapuheenjohtajaksi Anne Roponen Iisalmesta. Hallituksen jäseniksi (henkilökohtaiset varajäsenet suluissa) valittiin Antti Elsilä Joensuusta (Elina Hietanen, Joensuu), Jari Väisänen Kuopiosta (Eija Luostarinen, Kuopio), Antti Loimalahti Iisalmesta (Ari Haaranen, Siilinjärvi) sekä Tiina Hakkarainen Juuasta (Harri Mulari, Joensuu).

Lisätiedot:

Puoluesihteeri Lasse Miettinen, puh. 040 507 6100.
Piirin puheenjohtaja 2015 Harri Hölttä, puh. 040 722 9224.